2024.gada 20. jūlijs

Ramona, Ritma

Kolagēns - nozīme cilvēka organismā un tā papildināšanas iespējas

Kolagēns - nozīme cilvēka organismā un tā papildināšanas iespējas

Kolagēns ir viens no galvenajiem proteīniem mūsu ķermenī, ko organisms spēj dabiski saražot pats. Tas ir svarīgs ādas, locītavu, cīpslu un citu saistaudu veselībai un integritātei. Līdz 25 gadu vecumam mūsu organisms spēj efektīvi sintezēt kolagēnu, nodrošinot optimālu audu atjaunošanos un veselību. Tomēr pēc šī vecuma kolagēna ražošana pakāpeniski samazinās, kas var ietekmēt gan ādas elastību, gan locītavu un saišu veselību. Kā iespējams kompensēt kolagēna samazināšanos, uzzināsim tālāk tekstā.

Kolagēna veidi un to loma cilvēka organismā

Cilvēka organismā ir identificēti vairāk nekā 16 dažādi kolagēna tipi, taču no tiem visbiežāk izceļ četrus – I, II, III un IV tipa kolagēnu, kur katrs veic savas specifiskas funkcijas.
  • I tipa kolagēns – veido aptuveni 90% no visa organisma kolagēna. Tā galvenais uzdevums ir nodrošināt stiprumu un atbalstu galvenajiem strukturālajiem audiem, tostarp ādai, cīpslām, zobiem, kauliem un saistaudiem. I tipa kolagēnu var iegūt, piemēram, no olu baltuma, zivīm, liellopu gaļas;
  • II tipa kolagēns – galvenokārt atrodams locītavu skrimšļos un ir svarīgs to elastības un funkcionalitātes nodrošināšanai. Galvenie šī kolagēna avoti ir vistas gaļa, tās āda un kauli;
  • III tipa kolagēns – atrodas ādā, muskuļos un asinsvados un tas veicina muskuļu un orgānu struktūru integritāti. Tā avoti ir liellopu gaļa, āda un kauli. III tipa kolagēns ir atbildīgs arī par asinsvadu sienu stiprību un to elastību;
  •  IV tipa kolagēns – veido svarīgu daļu no bazālajām membrānām, kas savieno ādas dermas un epidermas slāņus. Tā galvenā funkcija ir nodrošināt audu struktūru saglabāšanu un veicināt reģenerāciju.

Kolagēna papildināšanas iespējas

Sākot no 40 gadu vecuma, katru gadu kolagēna līmenis organismā samazinās par aptuveni 1–1,5%, un līdz 50–60 gadu vecumam kolagēna deficīts var sasniegt līdz 30%. Dabiskie novecošanās procesi, kā arī nesabalansēts un nepilnvērtīgs uzturs var ietekmēt kolagēna līmeni organismā. Tāpēc ir svarīgi zināt, kādi pārtikas produkti satur kolagēnu vai veicina tā sintēzi.
  • Dzīvnieku produkti – to kaulos, skrimšļos un ādā ir ļoti augsts kolagēna daudzums. Labs kolagēna avots ir kaulu buljons, kas gatavots no vistu, cūku vai liellopu kauliem;
  • Alternatīva veģetāriešiem – augi nesatur tiešu kolagēnu, bet daži produkti veicina tā sintēzi organismā. Piemēram, sojas produkti, selerijas, brokoļi, olīvas, linsēklas, rieksti un avokado ir labi C vitamīna un citu svarīgu mikroelementu avoti, kas nepieciešami kolagēna ražošanai;
  • C vitamīns – nepieciešams normālai kolagēna sintēzei. Augsts C vitamīna saturs ir sarkanajā paprikā, lapu kāpostos, brokoļos, zemenēs, papaijā, puķkāpostos, ananāsos un citos augļos un dārzeņos;
  • Konsultācijas ar speciālistiem – ja rodas šaubas par kolagēna līmeni, ieteicams konsultēties ar ārstu vai farmaceitu. Profesionāļi var ieteikt uztura bagātinātājus un dzīvesveida izmaiņas, kas palīdzēs uzturēt pienācīgu kolagēna līmeni.

Kā izvēlēties piemērotu kolagēna uztura bagātinātāju?

Aptiekās ir pieejami daudzveidīgi kolagēna uztura bagātinātāji, kurus izvēloties ir svarīgi pievērst uzmanību vairākiem aspektiem:
  • Izejvielu izcelsme un kvalitāte – labākais kolagēns tiek iegūts no dzīvniekiem, kas baroti ar dabīgu barību (grass fed) un turēti labos apstākļos (pasture raised). Plaši izmantots tiek jūras izcelsmes kolagēns. Jāmeklē produkti, kuriem ir norāde par zivju un jūras produktu savvaļas izcelsmi (wild caught);
  • Papildu sastāvdaļas – bieži kolagēna uztura bagātinātāji tiek kombinēti ar citām vielām, kas var veicināt kolagēna sintēzi. C vitamīns ir svarīgs kolagēna veidošanai, savukārt hialuronskābe var palīdzēt uzlabot ādas mitruma līmeni un elastību;
  • Ražotāja reputācija un atsauksmes – ir svarīgi pārliecināties par ražotāja reputāciju un lasīt citu lietotāju atsauksmes; 
  • Alerģiju riski – ir jāpārliecinās par iespējamām alerģijām, īpaši, ja tiek izmantoti jūras produktu izcelsmes kolagēni.

Kolagēna uztura bagātinātāji un citi vitamīni atrodami InternetAptieka.lv!

Mūsdienās ir ērti pasūtīt uztura bagātinātājus internetā. Ieteicams produkciju pirkt pārbaudītās vietas vai tieši aptiekā, jo tādējādi var būt drošam par produkcijas autentitāti. 
InternetAptieka.lv piedāvā plašu kolagēna produktu klāstu, sākot no tablešu un kapsulu formām, līdz pulverim un hidrolizētam kolagēnam.

Ja rodas šaubas par piemērotākā produkta izvēli, InternetAptieka.lv piedāvā iespēju sazināties ar aptiekas farmaceitiem attālināti. Zinošie un atsaucīgie farmaceiti ir pieejami, lai sniegtu padomus telefoniski vai caur Whatsapp aplikāciju. Šī ir lieliska iespēja iegūt profesionālu konsultāciju un atbildes uz jautājumiem par kolagēna produktiem un to lietošanu. Parūpējies par savu veselību jau šodien, ienāc InternetAptieka.lv un izvēlies kvalitatīvu produktu!

Uztura bagātinātājs. Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu!