2024.gada 19. marts

Jāzeps

Kāpēc braukt labāk mācīties autoskolā un instruktora vadībā

Kāpēc braukt labāk mācīties autoskolā un instruktora vadībā

Autoskola un instruktors pret tēti, onkuli un draugu. Kurš labāk iemācīs vadīt auto? Lai gan vērā ņemami argumenti var būt abās ierakumu pusēs, tomēr autoskola nepārprotami gūst virsroku, par ko liecina vairāki būtiski faktori. Tāpat ir vairāki iemesli, kāpēc tieši nevajadzētu mācīties vadīt auto kāda paziņas vadībā un pēc tam doties uz obligāto apmācību autoskolā. Labāk autoskolas solā sēsties bez nopietnas braukšanas pieredzes. Kāpēc?

  • Instruktoram var nākties labot jau iegūtās braukšanas kļūdas

Diezgan bieži no instruktoriem gadās dzirdēt, ka viņiem ir grūti strādāta ar tiem kursantiem, kuri jau kādu laiku paši kāda šofera vadībā ir mācījušies braukt vai pat ilgāku laiku jau paši braukuši satiksmē. Šiem kursantiem esot iestrādājušās diezgan daudzas un dažādas kļūdas, kas jau nostiprinājušās refleksu līmenī. Sanāk, ka tie, kuri viņiem māca braukt, nodod tālāk savas sīkākas un lielākas kļūdas, kas pēc tam ir grūtā ceļā labojamas, jo refleksus jau nav tik viegli atslēgt, tie ir jāpārprogrammē.

Šoferi, kuri ikdienā piedalās ceļu satiksmē, savu apmācību ir izgājuši dažādos laikos, viņu prasmes ir vairāk personīgs ieradums, ko nevar salīdzināt ar to pareizo braukšanas stilu, kāds kursantam ir jāapgūst, lai viņš varētu nokārtot braukšanas eksāmenu. Cik daudzi šoferi ikdienā, iekāpjot auto, noregulē sēdekli, spoguļus, skatās divreiz, lai pārbaudīt aklo zonu? Cik bieži pilnībā apstādina auto pie STOP zīmes? Tie ir tikai daži piemēri ar kļūdām, kas pēc tam jālabo instruktoram. Un tas paņem papildu laiku un kursanta līdzekļus.

  • Apmācība ar parastu auto ir bīstamāka

Autoskola ir nodrošināta ar speciāli aprīkotām automašīnām, kas paredzētas braukšanas apmācībai. Tām ir otrs pedāļu komplekts, kas ļauj instruktoram jebkurā brīdī sekmīgi noreaģēt, ja kursants pieļauj nopietnu kļūdu un var izraisīt uz ceļa negadījumu. Tāda situācija var būt arī tad, ja mācās braukt ar kādu paziņu vai radinieku. Bet atšķirība ir tā, ka tur blakussēdētājam nav savu pedāļu. Arī viņa uzmanība nav tik trenēta, lai noreaģētu uz bīstamām situācijām. Tāpēc var uzskatīt, ka šāda apmācība ir bīstamāka gan pašiem, gan citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Instruktors arī labāk zina, kādas sarežģītības un noslogotības satiksmē kursantu var vest, vai viņs ir gana pieredzējis, lai tiktu ar situāciju galā. 

  • Ierindas autovadītājam nav pedagoģisko iemaņu

Instruktors nav tikai blakussēdētājs, kura esamība dod pilnvaras braukt. Instruktors ir pedagogs, kurš māca, skaidro, stāsta. Un tas nav tik viegli. Jāprot atbilstoši reaģēt, atrast kontaktu ar kursantu, saprotami izskaidrot kļūdas un panākt, ka tās tiek izskaustas.

 

Un tam vajadzīga arī liela pacietība. Ne katrs ierindas cilvēks, kuram ir autovadītāja apliecība, var uzņemties tādu pienākumu un tikt pilnvērtīgi ar to galā. Arī paši kursanti pēc apmācībām atzīst, ka instruktora pedagoģiskās iemaņas ir bijušas ļoti būtiskas, lai labāk apgūtu braukšanu un sekmīgāk nokārtotu eksāmenu. Piemēram, autoskolā Credo Autoprieks strādā daudzi pieredzējuši instruktori, kuri saņem labākos vārdus tieši par pacietību, spēju skaidrot un radīt izpratni par ceļu satiksmi.

  • Autoskola un instruktors sagatavo reālajam braukšanas eksāmenam

Ik pa laikam braukšanas eksāmena norisē ir kādas izmaiņas, ir jauna kārtība, savādāka vērtēšanas sistēma. Instruktors to visu labi pārzina. Un kursants tiek gatavots šobrīd aktuālajam eksāmenam, nevis tam, kā bija pirms desmit vai divdesmit gadiem, kad eksamenu kārtoja tētis vai kaimiņš.

 

Pēdējās izmaiņas autoskolu darbībā arī apliecina to, ka vairāk tiek domāts par to, kā panākt, lai uz ceļiem ir vairāk kompetentu un atbildīgu autovadītāju, jo šobrīd lielai daļai jau esošo autovadītāju prasmes ir vājas, viņi ir pārgalvīgi, ignorē vai nezina satiksmes noteikumus. Diez vai kādam no šiem braucējiem vajadzētu apmācīt jauno autovadītāju, kuram eksāmens būs jākārto pēc jaunas un stingrākas kārtības.

  • Teorijas un braukšanas apmācībai vajadzētu būt secīgai vai paralēlai

Lai mācītos braukt, ir jāzina satiksmes noteikumi. Nevar vienkārši iekāpt automašīnā un braukt. Ir jāizprot satiksmes darbības pamatprincipi. Un tas jau ir teorētiskās daļas uzdevums. Tāpēc arī autoskolā viss notiek secīgi. Kursanti sāk teorijas kursu. Un tam paralēli vai nedaudz vēlāk uzsāk braukšanas nodarbības. Tas ļauj uzreiz saslēgt teoriju ar praksi un gūt labākus rezultātus abās pozīcijās. Lai patstāvīgi mācītos braukt, būtu iepriekš jāapgūst visa teorētiskā daļa. Bet tas nav tik vienkārši, kā izklausās, lai gan nav arī neiespējami.

  • Autoskola tāpat ir obligāta — netērē laiku, mācies uzreiz pie ekspertiem!

Ja arī izvēlaties braukšanu apgūt pašu spēkiem, izmantot radus, draugus, kaimiņus, kuriem ir auto un brīvs laiks, tad jāatceras viena ļoti svarīga lieta — autoskola vienalga būs jāapmeklē! Braukšanas apliecību izsniegs tikai tad, kad būs nokārtoti autoskolas eksāmeni un saņemta pielaide CSDD eksāmeniem. Tas nozīmē, ka vienalga būs jāapmeklē autoskola, jādodas pie instruktora. Jā, varbūt iztiksiet ar kādu braukšanas stundu mazāk, bet kopumā laiks un  izmaksās būs tās pašas, kas ir citiem kursantiem. Tāpēc labāk izvairīties no problēmām un kļūdām, ko var nest pašdarbība, un uzreiz sēsties autoskolas solā.

 

Atstājiet komentāru