2019.gada 13. decembris

Lūcija, Veldze

Lielo pilsētu mēri ar satiksmes ministru pārrunā izmaiņas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā un situāciju autoceļu uzturēšanā

Lielo pilsētu mēri ar satiksmes ministru pārrunā izmaiņas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā un situāciju autoceļu uzturēšanā

Jēkabpils domes priekšsēdētājs un jaunais Latvijas Lielo pilsētu asociācijas prezidents Aivars Kraps (GKML) sarunā ar Radio1.lv sacīja, ka vakar lielo pilsētu pārstāvjiem tiekoties ar Satiksmes ministru Tāli Linkaiti (JKP) tika apspriesti divi jautājumi - izmaiņas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā un autoceļu uzturēšana un sakārtošana valstī, kā arī runāts par administratīvi teritoriālo reformu. Aivars Kraps sacīja, ka ir vairāki joprojām neatbildēti jautājumi saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu gan pašvaldību lietu ministrijas piedāvātajā variantā, gan pašvaldību piedāvātajā alternatīvajā variantā un galvenokārt tie skar finansējumu. Viņš nepiekrītot viedoklim, ka reformas rezultātā apvienot teritorijas un izveidojot pašvaldību ar 200 000 iedzīvotājiem, investori stāvēs rindā, lai ieguldītu līdzekļus teritorijas attīstībā. Tāpēc ir jāsaprot, kas veidos finansējumu gan VARAM piedāvātajā variantā, gan pašvaldībui alternatīvajā variantā. Aivars Kraps piebilda, ka, visticamāk, atbilde, kā pareizāk rīkoties, lai ieguvēji būtu iedzīvotāji, esot kaut kur pa vidu abiem piedāvātajiem variantiem.        

Aivars Kraps norādīja, ka asociācijas biedrus īpaši interesēja Autotransporta direkcijas izsludinātais konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālajā autobusu maršrutu tīklā laika periodā no 2021. līdz 2030.gadam. Konkursā autobusu parkiem savi piedāvājumi jāiesniedz līdz 9.septembrim. Aivars Kraps sacīja, ka šī konkursa nolikums paredz vairākas prasības autobusu parkiem, piemēram, par attālumu starp pasažieru sēdvietām, autobusu vecumu, atalgojumu autobusu vadītājiem, kā arī citiem parametriem. Aivars Kraps sacīja, ka SIA “Jēkabpils autobusu parks” atbilst visām izvirzītajām prasībām gan tehnisko, gan citu parametru ziņā. Bažas radot nolikumā iestrādātā prasība, nodrošināt autobusu vadītājiem valstī noteikto minimālo atalgojumu. Patlaban gan Jēkabpils, gan daudzu citu pašvaldību autobusu parkos autovadītāji saņemot lielāku atalgojumu nekā minimālā alga. Tāpēc esot svarīgi panākt, lai konkursā, kā ekonomiski izdevīgs, neuzvar pārvadātājs, kas visiem autovadītājiem nodrošina tikai minimālo algu, lai saglabājas iespēja uzvarēt konkursā, maksājot algas līdzšinējā līmenī. Satiksmes ministrs Tālis Linkaitis sacījis, ka nolikums pieļaujot  variācijas 15% robežās. Par šo jautājumu vēl līdz 9.septembrim, konkursa noslēgumam, tikšots diskutēts.

Runājot par sabiedriskā transporta tīkla attīstību, ministrs uzsvēris, ka Satiksmes ministrijas (SM) mērķis ir motivēt iedzīvotājus pārsēsties no privātā automobiļa uz konkurētspējīgu, kvalitatīvu, pieejamu, ērtu un drošu sabiedrisko transportu, liecina Lielo pilsētu asociācijas mšājaslapā publiskotā informācija. To paredz SM izstrādātā Sabiedriskā transporta koncepcija periodam no 2021. līdz 2030.gadam. Kā vienu no būtiskiem pasākumiem Linkaits uzsvēris bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu mazapdzīvotos lauku reģionos, motivējot iedzīvotājus izmantot sabiedrisko transportu. Pēc ministra vārdiem, līdz 2021.gadam varētu tikt ieviesti ap 20 bezmaksas transporta maršruti. Lai sekmētu sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes uzlabošanos, tiks ieviesti arī komerciālie maršruti, kuros visi izdevumi būs paša uzņēmuma pašrisks.

Runājot par ceļu tīklu uzturēšanu, Linkaits arī uzsvēris, ka viens no risinājumiem nepieciešamā finansējuma piesaistei varētu būt akcīzes celšana dīzeļdegvielai. Tāpat Linkaits pavēstīja, ka autoceļu finansēšanai nepieciešamo finansējumu varētu rast, attīstot privātās un publiskās partnerības projektus. Pēc ministra teiktā, ar zināmiem nosacījumiem finansējums autoceļu uzturēšanai būs pieejams arī nākamajā Eiropas Savienības (ES) plānošanas periodā. Taču šobrīd lielākais SM izaicinājums ceļu jomā ir reģionālās nozīmes ceļu uzturēšana. Tos pakāpeniski plānots nodot pašvaldībām, paredzot valsts mērķdotāciju. Aktīvākā fāze ceļu nodošanā pašvaldībām būšot pēc administratīvi teritoriālās reformas. Tāpat ministrs atzina, ka ar esošo finansējumu brūkošo grants ceļu sakārtošana nav iespējama.

Atstājiet komentāru