2024.gada 28. marts

Ginta, Gunda, Gunta

10 ieteikumi komunikācijai ar cilvēku ratiņkrēslā

10 ieteikumi komunikācijai ar cilvēku ratiņkrēslā

  • 26 junijs 2019 --

Sastapšanās ar cilvēku ratiņkrēslā mēdz būt diezgan mulsinoša. Kā pareizi izturēties? Ko teikt? Ir skaidrs, ka sabiedrība vēl arvien nav pienācīgi informēta par to, kā komunicēt ar cilvēku ratiņkrēslā. Svarīgi saprast, ka šādi cilvēki ir tādi paši, kā pārējie. Viņi nevēlas īpašu attieksmi vai līdzjūtīgus skatienus. Viņi vēlas justies vienlīdzīgi. Ieskatieties ieteikumos, kas palīdzēs veidot komunikāciju ar cilvēku ratiņkrēslā un izvairīties no neērtām situācijām.

Neizdariet pāragrus secinājumus

Invalīdu ratiņi cilvēkiem var būt nepieciešami dažādu iemeslu dēļ, piemēram, lai atlabtu pēc negadījumiem vai operācijām, dažādām slimībām. Neizdariet pāragrus secinājumus par iemesliem, kādēļ cilvēks ir nonācis šādā situācijā.

Tie var izrādīties ļoti tālu no patiesības.

Sveiciniet personu ratiņkrēslā tāpat kā Jūs sveicinātu jebkuru citu
Pat tad, ja personai ir ierobežotas roku kustības, tik un tā ir pieklājīgi sasveicināties ar rokasspiedienu.

Sarunā vērsieties pie cilvēka ratiņkrēslā

Ir reizes, kad ar ratiņkrēsla lietotāju kopā būs kāds, kas viņam palīdz. Ir svarīgi sarunā vērsties arī pie cilvēka ratiņkrēslā, nevis sarunāties tikai ar pārējām personām.  Ignorēt cilvēku ratiņos ir nepieklājīgi un rupji.

Izmantojiet atbilstošus vārdus un frāzes

Cilvēki mēdz samulst, jo baidās pateikt kaut ko lieku vai aizvainojošu. Ir lietderīgi izmantot vispārīgas frāzes, piemēram, ‘’dodamies ceļā’’.

Neapspriediet  ratiņkrēslu

Bieži pieļauta kļūda ir sniegt komentārus vai uzdot jautājumus par ratiņkrēslu. Ja vien Jums nav pamatota interese par konkrēto ratiņu modeli, lai to iegādātos sev vai savam ģimenes loceklim, ratiņkrēslu nekad nevajag apspriest. Tas ir tikai palīgs, lai persona varētu dzīvot pilnvērtīgu dzīvi. Jūs taču arī nevēlaties, lai kāds apspriestu Jūsu kāju parametrus un ātrumu.

Nepieskarieties ratiņkrēslam

Ratiņkrēslu lietotājus daudzi uztver līdzīgi kā mazus bērnus. Tomēr, lai arī ir pavisam dabiski pieskarties mazulim, lai sakārtotu viņa matus vai palīdzētu iekārtoties ērtāk, šādas darbības ar ratiņkrēsla lietotāju gan labāk neveikt. Pirmkārt, tas var izraisīt fizisku diskomfortu. Otrkārt – tas otru cilvēku var aizvainot. Nepieskarieties ratiņkrēslam un tā lietotājam bez atļaujas.

Piedāvājiet savu palīdzību tikai atbilstošās situācijās

Ne visiem, kuri izmanto ratiņkrēslu, ir nepieciešama palīdzība. Daudzi no viņiem ir neatkarīgi un ir atraduši unikālus veidus, kā atrisināt dzīves problēmas. Piedāvājiet savu palīdzību tikai tad, ja redzat, ka cilvēkam ir grūti un viņš netiks galā ar konkrēto uzdevumu.

Ja palīdzat personai ratiņkrēslā, konsultējieties par labākajiem risinājumiem

Ja Jūs kopā ar cilvēku ratiņkrēslā iebraucat tirdzniecības centrā vai citā ēkā, pajautājiet, kāds ir labākais risinājums šajā situācijā. Ratiņkrēsla lietotājs sniegs informāciju par to, kā viņš orientējas telpā, kā pārvar šķēršļus, kādā veidā izmanto liftus un pacēlājus.

Izrādiet cieņu

Vienmēr ņemiet vērā vides prasības. Tas nozīmē – pat tad, ja tuvumā nav redzama persona ratiņkrēslā, Jums tomēr nevajadzētu izmantot šai cilvēku grupai paredzētās stāvvietas un tualetes. Ratiņkrēsla lietotājs var ierasties jebkurā brīdī un konstatēt, ka tā vietā, lai izmantotu jebkuru citu tualeti, Jūs izmantojiet vienīgo, kurā viņš ar savu ratiņkrēslu var iebraukt. Piekritīsiet, šāda situācija nebūtu diez ko patīkama.

Izvairieties no neērtiem jautājumiem un komentāriem

Ir daži jautājumi, kas Jūs tīri cilvēciski varētu interesēt, tomēr tas nenozīmē, ka Jums tie ir jāuzdod. Tāpat vajadzētu izvairīties no jokiem par personas veselības stāvokli vai jebko citu, kas var būt cieņu aizskaroši.