2024.gada 3. maijs

Gints, Uvis

Top vairāki normatīvie akti par ūdenssaimniecības pakalpojumiem

Top vairāki normatīvie akti par ūdenssaimniecības pakalpojumiem

Šī gada janvārī stājās spēkā „Ūdenssaimniecības pakalpojumu likums”. Pamatojoties uz to, patlaban saskaņošanas kārtībā ir Ministru kabineta noteikumi par individuālo kanalizācijas notekūdeņu apsaimniekošanu. Tos plānots pieņemt šī gada beigās. Savukārt pašvaldībām ir uzdevums līdz nākamā gada 1.martam pieņemt saistošos noteikumus, kuri noteiks centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas ekspluatācijas lietošanas prasības un pakalpojumu līgumos iekļaujamos nosacījumus. Jau tagad ir skaidrs, ka daudz stingrākas prasības būs gan ūdenssaimniecības uzņēmumiem, gan klientiem jautājumā par decentralizēto kanalizācijas krājtvertņu apsaimniekošanu un notekūdeņu uzskaiti. SIA „Jēkabpils ūdens” Dokumentu pārvaldības daļas vadītāja/juriskonsulte Iveta Ozoliņa skaidro, ka no privātmāju nosēdbedrēm piegādātie sadzīves notekūdeņi ir daudz koncentrētāki un lielākoties analīzes tajos uzrāda virslimita piesārņojumu, tādēļ par šādu ūdeņu attīrīšanu namsaimniekiem turpmāk nāksies maksāt krietni vairāk. Turklāt vides aizsardzības nolūkā pašvaldības noteiktām atbildīgajām amatpersonām būs pienākums stingrāk kontrolēt, vai notekūdeņu izvešana notiek atbilstoši normatīvajiem aktiem. Pārkāpumu gadījumos namīpašniekam draudēs sods. Šobrīd par neattīrītu no­te­kūdeņu novadīšana gruntī un vides piesārņošanu naudassods paredzēts no 70 līdz 700 eiro (juridiskām personām - no 350 līdz 2900 eiro).

Jēkabpilī kopš 2008.gada ūdensapgādes un notekūdeņu saimniecības attīstībā ir ieguldīti 18 779 323 eiro no Eiropas Savienības struktūrfondu, pašvaldības un uzņēmuma finansēm, nodrošinot pakalpojuma pieejamību 98 % Jēkabpils teritorijas. Kaut arī daudzi namīpašnieki vēl nav ierīkojuši pieslēgumus, klientu skaits ar katru gadu palielinās. Šogad pilsētas 27 namīpašumos sāka izmantot centralizēto ūdens padevi, 31 mājai tika ierīkots kanalizācijas pieslēgums, bet 17 namīpašnieki sāka izmantot abus pakalpojuma veidu. Šie pieslēgumi centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu ērtības ikdienā ļaus izbaudīt 136 jēkabpiliešiem. Kopumā vairāki namīpašumi centralizētajai ūdens un kanalizācijas sistēmai pievienoti Andreja Pormaļa, Zvejnieku, Lauku, Viesītes, Latgales un Dzirnavu ielās.

Kaut arī patlaban Jēkabpilī nenotiek maģistrālās ūdensvadu un kanalizācijas sistēmas paplašināšana, esošās infrastruktūras uzturēšanā šovasar ieguldīti prāvi uzņēmuma līdzekļi. „Esam veikuši jumtu kapitālo remontu Veseļu atdzelžošanas stacijas ēkai un kanalizācijas sūknētavai Bebru ielā par vairāk nekā 30 000 eiro. Ar izturīgākām plastmasas caurulēm nomainām vecās metāla caurules māju ievados pie daudzdzīvokļu ēkām Meža ielā un Bebru ielas mikrorajonā. Sakārtojam arī ūdensvadu mezglus, nomainot aizbīdņus,” stāsta uzņēmuma valdes loceklis Elmārs Užulis. „Jaunie normatīvie akti uzliek lielākas prasības gan ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem, gan klientiem. Mums ir jāspēj nodrošināt klientus ar kvalitatīviem pakalpojumiem bez pārtraukumiem un jābūt atbildīgiem par dabas resursu taupīgu uzmantošanu un pasargāšanu no piesārņošanas.”

Užulis norāda, ka joprojām ir daudz klientu, kas nenorēķinās par saņemto pakalpojumu, ik mēnesi to skaits svārstās ap desmit līdz piecpadsmit procentiem. Septembrī klientu kopējais parāds uzņēmumam bija 374 769,48 eiro, kas ir par 203 eiro mazāks nekā augustā. Vispirms ar parādniekiem strādā uzņēmuma darbinieki. Tās ir pārrunas, brīdinājumu izsūtīšanai. Ja rezultātu nav, parādnieku saraksti tiek nodoti parādu piedziņas firmām. Sadarbībā ar SIA Paus Konsults izdevies piedzīt 2524,94 eiro, bet firma UAB Gelvora palīdzējusi atgūt 249,87 eiro.

Vēl satrauc fakts, ka dzīvokļos bieži tiek konstatēti ūdens patēriņa skaitītāju bojājumi vai arī tiem ir beidzies lietošanas termiņš. Šādi skaitītāji uzskatāmi par nederīgiem, un uzņēmums ūdens patēriņu aprēķina kā dzīvoklim, kurā skaitītājs nav verificēts. Gan Ministru kabineta normatīvie akti, gan ar uzņēmumu noslēgtais pakalpojumu līgums paredz, ka klientam jāseko līdzi skaitītāja stāvoklim un katru mēnesi jāpaziņo uzņēmums ūdens patēriņš.

Valda Priekule

Atstājiet komentāru