2024.gada 8. maijs

Staņislava, Staņislavs, Stefānija

Eiropas Biznesa atbalsta tīkls - palīgs eksportspējīgiem uzņēmumiem apgūt ārvalstu tirgus

Eiropas Biznesa atbalsta tīkls - palīgs eksportspējīgiem uzņēmumiem apgūt ārvalstu tirgus

Jūnijā Jēkabpilī viesojās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Eiropas Biznesa atbalsta tīkla (European Business Network jeb EEN) atbalsta koordinatore Latvijā Inga Valdmane ar kolēģiem, lai tiktos ar pilsētā strādājošu eksportējošu uzņēmumu pārstāvjiem.

 

Kas ir EEN?

 

Enterprise Europe Network – tas ir pasaulē plašākais biznesa atbalsta tīkls, kurā apvienotas vairāk kā 600 organizācijas no vairāk kā 50 pasaules valstīm, kurā darbojas vairāk kā 3000 ekspertu, kas ir specializējušies intelektuālā īpašuma jautājumos, CE marķējumā, tehnoloģiju pārnesē, inovāciju auditu veikšanā un inovāciju kapacitātes celšanā un starptautisko tirgu apgūšanas jautājumos.

 

Mūsu mērķis ir palīdzēt ambicioziem uzņēmējiem kļūt inovatīvākiem un augt starptautiskā līmenī.

 

Mums Latvijā jau kopš 2008.gada ir privilēģija un liels gods būt šajā ekspertu tīklā. Latvijā tīklu pārstāv divas organizācijas, ko apstiprinājusi Eiropas Komisija – Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kas ir arī Latvijas konsorcija koordinators un Latvijas Tehnoloģiskais centrs, kas ir ilggadēji un kompetenti projekta partneri.

 

Šis gads mums ir bijis īpašs, jo ir sācies jaunais projekta periods. Eiropas Komisija Latvijas projektu ir novērtējusi pozitīvi un EEN pakalpojumi mums būs pieejami arī jaunajā periodā līdz pat 2020.gadam.

 

Kā uzņēmējs ikdienas darbā var izmantot EEN sniegtās iespējas? Kādi priekšnoteikumi jāizpilda, lai varētu iesniegt savu piedāvājumu datu bāzei?

 

Pirmkārt, mēs varam sniegt atbalstu iziešanai starptautiskos tirgos, nodrošinot pievienotās vērtības konsultācijas. Ik mēnesi mūsu eksperti sniedz konsultācijas gan Latvijas uzņēmējiem un zinātniskajām institūcijām, gan ārvalstu uzņēmējiem par Eiropas savienības likumdošanas jautājumiem, intelektuālā īpašuma tiesību jautājumiem, CE marķējumu, uzņēmējdarbības uzsākšanu ārvalstīs un Latvijā, veic eksportspējas izvērtēšanu, tehnoloģiju auditus un sniedz atbildes uz citiem uzņēmējdarbībai nozīmīgiem jautājumiem.

 

EEN sniedz atbalstu arī sadarbības partneru meklēšanā. Piemērām EEN biznesa sadarbības datu bāzē ir publicēti vairāk kā vienpadsmit tūkstoši biznesa sadarbības piedāvājumi no vairāk kā piecdesmit pasaules valstīm, tajā skaitā 140 aktīvi Latvijas uzņēmumu profili. Uzņēmumi no visas pasaules var aplūkot datu bāzē esošos Latvijas uzņēmumu piedāvājumus un piedāvāt savu sadarbību.

 

Kritērijs, lai uzņēmuma profils tiktu publicēts šajā starptautiskajā datu bāzē, ir viens – produktam ir jābūt eksportspējīgam. Eksportspēju izvērtē mūsu kolēģi, balstoties uz informāciju, kas iegūta tikšanās laikā un ir pieejama par uzņēmumu arī publiskajā telpā. Ir būtiski, lai uzņēmumam būtu izveidota mājas lapa, kas pieejama arī svešvalodā, lai potenciālie sadarbības partneri veicot izpēti spēj rast atbildes uz visiem interesējošiem jautājumiem.

 

Šī brīža aktualitāte, protams, ir Eiropas Savienības lielākā pētniecības un inovācijas programma Horizon 2020, kuras budžetā ir astoņdesmit miljoni eiro. Jau šobrīd virkne Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu, kā arī zinātnisko un pētniecības institūciju, ir startējuši šajā programmā un arī saņēmuši finansējumu.

 

Vēl viens no veidiem, kā uzsākt eksportu, ir dalība ES valstu iepirkumos. Vairāk kā četrdesmit uzņēmumi saņem informāciju no EEN abonētās iepirkumu datu bāzes par ES valstu iepirkumiem. 2015.gadā jau astoņas Latvijas kompānijas ir sekmīgi startējušas dažādu ES valstu tenderos un tajos uzvarējušas.

 

Kopumā ar EEN kolēģu palīdzību vairāk kā trīsdesmit Latvijas uzņēmumi ir uzsākuši veiksmīgu sadarbību ar ārvalstu partneriem. Tas nozīmē, ka EEN kolēģi ir palīdzējuši sameklēt potenciālus partnerus, palīdzējuši sarunās un veicinājuši sadarbības uzsākšanu.

 

Esmu pārliecināta, ka Latvijas produktu kvalitāte ir konkurētspējīga pasaules līmenī. EEN tīkls ir viens no rīkiem, kas ir pieejams tepat Latvijā un uzņēmējiem var sniegt nepieciešamo atbalstu un ekspertīzi cenšoties iekarot kādu no pasaules tirgiem.

 

Cik atsaucīgi ir reģiona uzņēmēji komunikācijai un sadarbībai ar EEN Latvijā?

 

Komunikācija ir abpusējs process. Mēs apzināmies, ka esot Rīgā, joprojām esam tālu no reģionu uzņēmējiem, tādēļ esam iecerējuši vizītes pašvaldībās, lai tiktos klātienē un iepazītos. Jo pazīstot vienam otru, komunikācija pa e-pastu vai telefonu ir jau daudz vieglāka.

 

Kas ir biznesa misija un kā notiek misiju organizēšanas process?

 

Biznesa misija ir efektīvs veids kā satikties ar saviem potenciālajiem partneriem, iegūt papildus informāciju par potenciālo eksporta tirgu, par cenām nozarē un biznesa vidi, kā arī novērtēt sava produkta konkurētspēju attiecīgajā tirgū. Tāpat ir iespēja satikties ar līdzīgām kompānijām no savas nozares, ar mērķi vienoties par potenciālo sadarbību, piemēram, starptautiskajos iepirkumos.

 

Biznesa misiju organizēšana sākotnēji notiek nosakot izvēlēto mērķa valsts. To darām apzinot uzņēmēju vēlmes un vajadzības, kā arī jau pašu uzņēmēju veikto tirgu izpēti. Mēs no savas puses apzinām attiecīgo valstu potenciālu un analizējam iepriekšējo pieredzi, uzrunājam savu sadarbības partneri attiecīgajā valstī – t.i. EEN mērķa valstī, ar kura palīdzību tiks uzrunāti potenciālie Latvijas uzņēmēju sadarbības partneri.

 

Kad visas šīs lietas ir sakārtotas, tiek izsludināta tirdzniecības misija un Latvijas uzņēmējiem ir iespēja pieteikt tajā dalību. Jo ātrāk uzņēmums piesakās un precīzāk aizpilda pieteikuma anketu, jo vieglāk un ātrāk mēs varam sākt potenciālo sadarbības partneru piemeklēšanu un uzrunāšanu. Tad notiek vairāku nedēļu intensīvs darbs meklējot un uzrunājot uzņēmumu potenciālos partnerus, tiek veidots tikšanos grafiks un saskaņots ar tirdzniecības misijas dalībniekiem.

 

Tirdzniecības misijas dalībniekiem ir jāsedz savi komandējuma izdevumi, bet no tiem ir iespējams atgūt līdz pat 70% no attiecināmajām izmaksām, iesniedzot projektu LIAA administrētajā Eiropas Savienības fondu programmā "Ārējo tirgu apgūšana – ārējais mārketings".

 

Vai līdz šim Jēkabpils uzņēmēji jau ir izmantojuši EEN sniegtās iespējas?

 

Līdz šim neesam apkopojuši informāciju pa reģioniem, bet ir bijusi interese arī no Jēkabpils uzņēmējiem un ir arī veiksmes stāsts. Piemēram, 2012.gadā Vācijas uzņēmējs meklēja Latvijā apakšuzņēmēju tekstila ražošanas jomā. Tur mums izdevās sekmīgi savest kopā Jēkabpils un Vācijas uzņēmumus.

 

Kā vērtējat rezultātus, tiekoties ar Jēkabpils uzņēmējiem un kā redzat sadarbību nākotnē?

 

Bija interesanti tikties ar Jēkabpils uzņēmējiem un dzirdēt viņu viedokli par līdz šim gūto pieredzi apgūstot ārvalstu tirgus. Tāpat esam gandarīti, ka izdevās noteikt arī vairākus interesējošos eksporta tirgus. Tas mums noteikti palīdzēs, attīstot sadarbību ar reģiona uzņēmumiem. Domāju, ka mums izdosies noorganizēt arī noderīgas tirdzniecības misijas reģiona uzņēmējiem kopā ar pašvaldību, kas dos iespēju gan satikt savus potenciālos partnerus, gan veikt tirgus izpēti un produkta konkurētspējas analīzi.

 

Esam gatavi atbalstīt Latvijas, tajā skaita arī Jēkabpils reģiona, uzņēmējus, uzsākot un turpinot gaitas eksportā – gan ar konsultācijām par specifiskiem likumdošanas jautājumiem mērķa tirgos, gan sniedzot atbalstu potenciālo partneru atlasē.

 

Uzziņai:

Eiropas Biznesa atbalsta tīkls

www.een.lv

Interviju sagatavoja:
Laura Afanasjeva
Jēkabpils pilsētas pašvaldības
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas vietniece

Atstājiet komentāru