2024.gada 29. marts

Agija, Aldonis

Vecākus uztrauc bērnu traumatisms un drošība pie jaunās velotrases jeb pump-track

Vecākus uztrauc bērnu traumatisms un drošība pie jaunās velotrases jeb pump-track

Ar Radio1.lv sazinājās vairāki vecāki, kas izteica viedokli un novērojumus saistībā ar jauno velotrasi jeb pump-track (attēlā), ko šogad svinīgi atklāja pilsētas svētkos.

“Liels paldies par šādu jaunu objektu pilsētā, kas patīk bērniem, taču ir vairāki aspekti, kas vieš bažas un satraukumu. Tā ir pusaudžu drošība trasē. Darba dēļ nevienmēr vecākiem ir iespēja doties jauniešiem līdzi uz velotrasi un jaunieši turp dodas bez pieaugušajiem, diemžēl velotrasē nedežūrē neviens sporta darbinieks, kas sekotu līdzi, lai bērni ievēro visus drošības pasākumus, kā arī ierādītu iemaņas trases lietošanā. Ir neoficiāla informācija, ka jau pirmajā trases darbības mēnesī nopietnas traumas – plēstas brūces, sasitumus un kaulu lūzumus guvuši vismaz pieci bērni,” informēja kāda māmiņa no Celtnieku ielas, kuras dēla draugs arī esot guvis traumu velotrasē.

Viņa rosināja, ka būtu nepieciešams, lai vismaz dažas stundas dienā trasē atrastos instruktors-treneris, kas jauniešiem ierāda drošas braukšanas iemaņas.

Radio1.lv, vairākkārt esot pie velotrases, novēroja, ka vairums jauniešu trasi izmanto, neievērojot drošības noteikumus, proti, viņiem nav galvā aizsargķiveres un nereti to braukšanas stilu varētu raksturot kā pārgalvīgu.

Sazinoties ar SIA “Jēkabpils reģionālā slimnīca” valdes priekšsēdētāju Margaritu Meļņikovu, noskaidrojām, ka velotrases darbības pirmajā mēnesī Jēkabpils slimnīcā ar nopietnām dažāda rakstura traumām, norādot, ka tās gūtas tieši jaunajā velotrasē, pie mediķiem vērsušies trīs nepilngadīgie. Margarita Meļņikova piebilda, ka citviet pilsētā gūto traumu skaits, krītot, braucot ar velosipēdu, ir lielāks nekā trasē.

Savukārt kāda cita māmiņa no Bebru ielas mikrorajona, kas uz velotrasi bieži dodas kopā ar savām līdz desmit gadus vecajām meitām, Radio1.lv stāstīja, ka bieži vien tur jūtas neomulīgi.

“Esmu priecīga un pateicīga par šādu trasi, kas tik ļoti patīk bērniem. Bet, manuprāt, ir kaut kas jādara ar kārtību pie jaunās velotrases.Tur pastāvīgi “tusējas” 15-16 gadnieki, kas, protams, ir labi, jo trase jau domāta jauniešiem, bet viņu uzvedība rada diskomfortu citiem apmeklētājiem, jaunieši pīpē, rupji lamājas, uzvedas izaicinoši, izpīpētās cigaretes met turpat zemē (attēlā) un skaļi klausās mūziku. Dažreiz klausās reperus, kur dziesmas skan ar rupjiem lamuvārdiem. Ejot ar bērniem uz pump-track ne īpaši patīkami, ka tur kāds pīpē un skaļi lamājas, ja aizrāda, jaunieši uzvedas agresīvi, uzbrūkoši, izaicinoši. Negribas jau sūdzēties, bet iet ar maziem bērniem uz velotrasi, kad tur dzīvojas skaļa un izaicinoša kompānija ir diskomforts un nav patīkami. Jaunā māmiņa norāda, ka pie trases nav arī videonovērošanas kameras un līdz ar to pašvaldības policija neredz notiekošo. Tāpat arī  būtu labi pie šīs velotrases novietot miskasti, jo apkārt mētājas visvisāda draza čipšu pakas, izdzertās skārdenes, kuras protams tiek savāktas, bet apkārtni ikreizi piemēslo atkārtoti, jo nav jau kur izmest atkritumus,” stāstīja meiteņu mamma.

Radio1.lv vairākkārt apmeklējot pum-track novēroja, ka pie ieejas trasē zemē mētājas daudz izsmēķu un  vienīgā miskaste, kas ir tuvumā, ir laukumā pie bijušā Justīcijas nama, bet tā paredzēta parka ne sadzīves atkritumiem. 

Jaunā māmiņa interesējās vai iespējams nodrošināt velotrasē tādu kārtību, ka visi tur jūtas patīkami un mazākiem tās apmeklētājiem nav jābaidās no lielākiem agresīviem apmeklētājiem?

Tiekoties preses konferencē, lūdzām Jēkabpils pilsētas domes vadību komentēt vecāku uzdotos jautājumus gan par iespēju nodrošināt instruktora-trenera dežūras velotrasē, gan par drošību un kārtību pie trases.

Jēkabpils domes priekšsēdētāja vietniece Kristīne Ozola (bezpartejiska) sacīja, ka pašvaldība ir ieguldījusi līdzekļus un izveidojusi jēkabpiliešiem jaunu objektu – pump-track jeb velotrasi. Neesot normāli, ka katrā sabiedriskā vietā tiek lūgts nodrošināt policijas uzraudzību vai ierīkot videonovērošanas kameras. Pie trases ir izvietoti informatīvi plakāti, kuros ir informēts kā trases izmantojama. Tāpat arī nav paredzēts nodrošināt instruktora-trenera dežūras pie trases. Kristīne Ozola sacīja, ka par bērnu drošību trasē ir atbildīgi vecāki un likumā ir noteikts, no cik gadiem jaunieši bez pieaugušo pavadības drīkst doties uz šādu objektu. Ja bērni, kas ir jaunāki par likumā noteikto vecumu, tur atrodas bez vecāku uzraudzības un neievēro drošības noteikumus, tad par to atbildība jāuzņemas vecākiem un viņus var sodīt par likuma neievērošanu. Savukārt gadījumos, kad pie trases citus apmeklētājus traucē izaicinoši noskaņotas jauniešu kompānijas, jāzvana pašvaldības policijai un jāinformē par radušos situāciju.

Radio1.lv, saistībā ar vecāku sūdzībām lūdza viedokli arī domes deputātam Mārtiņam Svilim (LRA), kura pārstāvētais politiskais spēks ir idejas autors par pump-truck trases izvietošanu pilsētā. Mārtiņš Svilis piekrita viedoklim, ka par savu bērnu drošību trasē atbildība jāuzņemas vecākiem, arī viņš norādīja, ka par sabiedriskās kārtības traucējumiem jāziņo pašvaldības policijai. Mārtiņš Svilis piebilda, ka situācija trasē, kad daudzi neievēro drošības noteikumus, mainīsies augot bērnu un jauniešu prasmēm trases lietošanā. Pēc viņa domām, ja uzradīsies kāds šī sporta veida līderis, kurš gūs panākumus un iegūs atpazīstamību, tad arī citi vēlēsies sekot šim piemēram gan treniņos, gan uzvedībā. Mārtiņš Svilis arī sacīja, ka nepieciešams bērnus un jauniešus vairāk informēt par drošību un pareizu uzvedību pum-track. Viņš sacīja, ka šajā ziņā varētu uzņemties inciatīvu, sadarbībā ar Jēkabpils jauniešu domi, un sākoties mācību gadam, skolās  organizēt informatīvus pasākumus par drošu pum-track velotrases izmantošanu.

Kā iepriekš ziņots, velotrases būvniecība Filozofu ielā 15, Jēkabpilī tika uzsākta šī gada marta sākumā. Velotrase ir rūpīgi analizēta un plānota aktīvās atpūtas vieta pilsētā, pielāgota visa vecuma un līmeņa braucējiem. Tā ir speciāli konstruēta asfalta trase, kas sastāv no dažāda izmēra kalniņiem, virāžām un nelieliem tramplīniem. Izmantojot kalniņu sniegto paātrinājumu, braucēji spēj braukt neminot pedāļus. Trases plānojums veidots tā, lai visa teritorija būtu pārskatāma no jebkuras vietas un izslēgtu sadursmes riskus. Trasi ir iespējams izmantot 8 pārvietošanās līdzekļiem – kalnu divriteņiem, bmx, skeitbordiem, skrejriteņiem, skrituļslidām, longbordiem.Trases kopējā platība ir aptuveni 2450 m2.

Komentāri (0-5/5)

  • Nura
    09.09.2019 13:43
    Vecāki ir sienāži. tāpēc arī berni tādi. Bet Ja nopietni, tad nopērc ķiveri un lai gāž cik uziet.
  • po
    04.09.2019 14:58
    Tad jau Svilim jādežurē visur kur vecāki nepieskata savus lolojumus!
  • Skarabejs
    03.09.2019 20:59
    Labak lai liek veco skeitparku,vismaz tur finieris nevis asfalts. Tad ari bus mazaks traumu risks.
  • To Doma
    03.09.2019 17:50
    Varbūt tomēr vecāki paši audzinās savus bērnus kā uzvesties vai neuzvesties sabiedriskās vietās?
  • Doma
    03.09.2019 17:08
    Lai tas Svilis padežūrē trasē un pavēro jauniešus, varbūt padomās ko var tur darīt. Vai vēl labāk ar savu piemēru(velosipēdu) parāda kā trasē jābrauc.

Atstājiet komentāru