2024.gada 23. aprīlis

Georgs, Jurģis, Juris

Jēkabpils autoosta kļuvusi par Jēkabpils jaunā centra kodolu (FOTO)

Jēkabpils autoosta kļuvusi par Jēkabpils jaunā centra kodolu (FOTO)

Neviena īpaši nemanīti, apritējuši 10 gadu, kopš Jēkabpils autoosta atrodas patlaban tik ierastajā vietā – starp Kena parku un diviem lielveikaliem. Šeit savulaik tika plānots Jēkabpils mūsdienīgais centrs un pamazām tāds arī veidojas – ar diviem lielveikaliem viducī un autoostas laukumu.

Droši vien maz būs palicis cilvēku, kas atceras, kāda izskatījās autoosta iepriekšējos gadu desmitos Vecpilsētas laukumā. Tur, kur tagad atrodas Vecpilsētas aptieka, toreiz bija autoostas uzgaidāmā zāle, pēc tam kases tika pārceltas uz ēku Brīvības ielā 140/142, kur tagad ir Jēkabpils Tūrisma informācijas centrs. Droši vien daudziem vēl palicis atmiņā Vecpilsētas laukums, kur bija izvietotas starppilsētu autobusu pieturas, kā arī pilsētas autobusu pieturvietas, tā ka citiem transportlīdzekļiem īpaši daudz vietas neatlika.

Tagadējā pilsētas autoostas atrašanās vieta šķita ērta un pazīstama, lai arī bija saistīta ar neērtībām – vietu trūkumu un netīro, žurku pārpilno publisko tualeti, kas tolaik skaitījās pilnīgi normāla parādība.

Šobrīd par ko tādu pat grūti iedomāties, jo patlaban Jēkabpils autoosta ir viena no mūsdienīgākajām Latvijā.

Šodien, atceroties autoostas atklāšanas desmitgadi, atmiņās dalījās gan pašvaldības pārstāvji, gan projektētāji un būvnieki, protams, arī arhitekti.

Jēkabpils pilsētas mērs Leonīds Salcevičs atgādināja, ka Jēkabpils autoostas ēka bija pirmā lielākā jaunbūve kopš Latvijas neatkarības atgūšanas.

„1997.gadā,m kad es sāku strādāt par Jēkabpils domes priekšsēdētāju, pirmās sūdzības no iedzīvotājiem bija par sabiedrisko tualeti. To mēs aizvācām tajā pašā gadā. Nākamās lielākās pretenzijas bija par autoostu un bija arī ieteikums to pārcelt uz piemērotāku, plašāku vietu. Notika pārrunas ar Jēkabpils rajona padomi, un vajadzēja diezgan ilgu laiku, lai pārliecinātu, ka ir nepiceišama jauna autoosta. Galvenās pretenzijas bija par to, ka lauciniekiem būs neērti nokļūt no tirgus līdz autoostai – līdz tam taču autobusi bija ļoti tuvu. Tomēr tagad viss ir kārtībā,” sacīja L.Salcevičs.

Jēkabpils rajona padome toreiz paņēma jaunās autoostas celtniecībai kredītu ap 400 tūkstošu latu apmērā. Pierēķinot vēl 40 000 latu , ko piešķīra Satiksmes ministrija un 80 000 latu komunikāciju ierīkošanai, projekts kopumā izmaksāja ap 600 000 latu, kas tiem laikiem bija ‘;loti dārgs projekts, un Jēkabpils domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Raščevskis uzsvēra, ka mūsdienās par tādu naudu šo autoostu izbūvēt nebūtu iespējams.

Jēkabpils autobusu parka direktors Jānis Ščerbickis norādīja, ka jaunā autoosta pilsētai ir ieguvums un ir viena no modernākajām Latvijā – tajā ir iespējas ne tikai uzturēties pasažieriem, bet arī atpūtas iespējas šofriem un pārējam personālam, jo ir gan atpūtas telpas, gan dušas.  

Bijušais Jēkabpils autobusu parka direktors Mārtiņš Rupmejs atcerējās autoostas plānošanas saspringto laiku un izteica prieku, ka autoostas ēka tiek tik intensīvi izmantota.

Svinīgajā pasākumā Jēkabpils pilsētas dome dāvināja autobusu parka direktoram gleznu ar Jēkabpils ainavu, kurā bija redzama arī autoosta.

Īpašu apsveikumu izpelnījās Zinaīda Soboļenko, kura par kasieri Jēkabpils autoostā nostrādājusi kopš 1975.gada un ir redzējusi darba apstākļus gan vecajās, gan jaunajās telpās. Viņa atzīst, ka tolaik cilvēku bijis vairāk un jau ap astoņiem no rīta pie kases autoostā jau stāvējusi rinda. Tagad ir ērtāk, taču cilvēku kļuvis mazāk, iespējams, tāpēc, ka daudzi aizbrauku;ši, prāto Z. Sokoļenko.

Jēkabpils autoosta tika atklāta 2004.gada 18.februārī. To projektēja arhitekts Ainārs Cikanovičs, ģenerāluzņēmējs bija SIA „LC būve”, bet būvdarbos iesaistījās arī SIA „Jēkabpils PMK” un SIA „Indriķis”.

Autoostā ir 15 stāvvietas autobusiem, viena izkāpšanas platforma, stāvvieta privātajām automašīnām.

No autoostas pērn kursējuši 20 475 autobusi un M.Rupmejs apgalvo, ka šis skaits kopš 2002.gada nav būtiski mainījies. Autoostas kasēs pērn pārdotas 97 835 biļetes. Pasažieru skaits ir lielāks, jo ik dienu šeit tiek apkalpoti vismaz astoņi tranzīta autobusi.

{gallery}autoostai 10{/gallery}

Atstājiet komentāru